« Naar het Nieuws-overzicht

Maria Geboorte Viering - 08 September 2013

maria-geboorte-2013-000.jpg
Datum: 2013, 04 September

[Bron: RKK]
Afbeelding #1: (boven) helaas onbekend
Afbeelding #2: Russische icoon van de Geboorte van de Theotokos.
Afbeelding #3: Geboorte van Maria (Bartolomeo Vivarini, 1473)
Afbeelding #4: Joachim en Anna kussen elkaar bij de Gouden Poort.
(Detail van fresco-reeks over het leven van Sint Joachim van Giotto di Bondone (1306) in Padua.)
Afbeelding #5: 'De Geboorte van de Maagd' (Francesco Solimena, ca. 1690)
Afbeelding #6: helaas onbekend
Afbeelding #7: helaas onbekend
Afbeelding #8: Wandschildering door Giotto Di Bondone. (Italë, Padua, Capella di Scrovegni)

Het feest van de geboorte van Christus' moeder Maria wordt jaarlijks gevierd op 8 september. Op deze datum zou de wijding van de kerk bij het vermoedelijke geboortehuis van Maria in Jeruzalem hebben plaatsgevonden.

Jeruzalem:
Volgens een antieke Palestijnse traditie werd Maria geboren in Jeruzalem. De plaatselijke overlevering lokaliseerde haar geboortehuis in het noordoostelijke stadsdeel, vlakbij de Vijver van Bethesda. De moeder van Jezus werd vermoedelijk geboren in het jaar 25 vóór de christelijke jaartelling. In die tijd was de derde stadsmuur van Jeruzalem nog niet gebouwd, wat betekent dat Maria buiten de stadsmuren geboren zou zijn. Volgens een andere traditie werd Maria geboren in Bethlehem. Weer een andere overlevering noemt de stad Sephoris, 5 kilometer ten noorden van Bethlehem, als haar geboorteplaats.

Apocriefe bronnen:
De canonieke boeken van het Nieuwe Testament zeggen niets over de ouders van Maria. In het apocriefe boek Proto-Evangelie van Jacobus, geschreven in het midden van de 2e eeuw, wordt de geboorte van Maria uitgebreid beschreven. Volgens dit boek was zij de dochter van Joachim en Anna. Ook het apocriefe Evangelie van de Pseudo-Matteüs noemt hen als grootouders van Christus.

Joachim en Anna:
In genoemde boeken wordt Joachim voorgesteld als een rijke, vrome man uit de stam Juda. Zijn echtgenoot Anna kan geen kinderen krijgen en het paar lijdt daar hevig onder omdat kinderloosheid in die tijd beleefd wordt als een vloek. Joachim ondervindt grote nadelen van deze schande en komt, nadat hij uit de Tempel is verwijderd, in een sociaal en cultisch isolement terecht. Zijn vrouw smeekt God daarop om een kind. Haar gebed wordt verhoord. Een engel brengt haar de blijde boodschap en zegt haar dat het kind aan God moet worden opgedragen. Joachim, die vanwege de schande de woestijn is ingevlucht, wordt daar door een engel op de hoogte gesteld van de zwangerschap van Anna. Hij keert terug naar Jeruzalem en treft zijn vrouw bij de Gouden Poort, waar zij elkaar innig omhelzen. Anna baart een dochter, die zij Maria noemt. Al vanaf haar geboorte wordt het kind omgeven met grote zorg en gebed. Op 4-jarige leeftijd staan de ouders haar af aan de Tempel, waar zij zich tot haar 13e toelegt op de dienst aan God en de studie van de Tora.

Basiliek:
Vanaf de 6e eeuw schrijven pelgrims over het vermeende geboortehuis van Maria bij de Vijver van Bethesda, waar toen al een basiliek ter ere van de Moeder Gods was gebouwd. In welk jaar deze kerk precies werd ingewijd is onbekend; hoogstwaarschijnlijk gebeurde dat op de 8ste september, de dag waarop later het feest van Maria Geboorte gevierd zou worden. In twee preken van de heilige Andreas van Kreta, bisschop van Jeruzalem omstreeks 680, wordt over het feest van 8 september gesproken. In 799 wordt op de Synode van Salzburg het feest verplicht gesteld.

Onbevlekte Ontvangenis:
De datum voor het hoogfeest van Maria Onbevlekte Ontvangenis is afgeleid van 8 september. Deze werd vastgesteld op 8 december. De verwekking (ontvangenis) van Maria vond immers plaats negen maanden vóór haar geboorte.

Grieken:
In de Grieks-Orthodoxe Kerk wordt het feest van de 'Geboorte van Onze Lieve Vrouw de Hoogheilige Moeder Gods' (Γενέθλιον τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου) ook op 8 september gevierd. In de Russisch-Orthodoxe Kerk wordt het gevierd op 21 september: dat is 8 september volgens de Juliaanse kalender, die zij volgt.

 

 

Maria-Geboorte

[Bron: www.hetkatholiekegeloof.nl]

Maria-Geboorte of Geboorte van de Moeder Gods is een Mariafeest in de rooms-katholieke en de orthodoxe Kerk, dat jaarlijks wordt gevierd op 8 september.
De Orthodoxie viert Maria's geboorte met een aparte liturgie, in de Katholieke Kerk geldt het als feest en wordt gevierd zonder octaaf.

Het feest viert de geboorte van Maria, dochter van Anna en Joachim.
De eerste bronnen die de viering van Maria's geboorte bevestigen, dateren uit de 6e eeuw. De feestdag werd aanvankelijk vooral gevierd in Jeruzalem als kerkwijdingsfeest van de basiliek H. Anna, Maria's moeder. Deze basiliek was voor de herbouw in de 6e eeuw gewijd aan Maria. Vervolgens verspreidde de devotie zich naar het westen en was in de Middeleeuwen al een van de belangrijke kerkelijke feestdagen (hoogoctaaf) geworden.

Het octaaf werd in 1955 afgeschaft, terwijl het feest behouden bleef.
De datering op 8 september is ontleend aan de traditie.
Op basis van deze datum werd later de viering van Maria-Onbevlekte-Ontvangenis bepaald (nl. 8 december, 9 maanden voor 8 september).

Het feest van de Maria Geboorte

Broeders en zusters in Christus,
In de Rooms Katholieke Kerk neemt Maria een bijzondere plaats in.
In het evangelie van vandaag heeft zij geen actieve, maar wel een bijzondere rol.

Een rol waarin God en de H. Geest haar leiden en begeleiden.
Omdat God haar gekozen had om moeder van Zijn Zoon te worden, werd Maria in de schoot van Anna, zonder erfzonde ontvangen en vanaf haar geboorte was zij totaal op God gericht.
Maria zal overschaduwd worden door de H. Geest.
Uit haar zou de man van vrede geboren worden, de Zoon van de Allerhoogste, God – met - ons.

Toen Maria haar ja-woord gaf op de vraag van de engel, zal zij zeer zeker niet geweten hebben wat haar te wachten stond.
Zij wist niet wat haar overkwam, want zij schrok van de woorden van de engel.
Zij liet alles over aan God, Hij zou haar bijstaan.
Met haar ja-woord is Gods verlossingsplan om de mensen te redden begonnen.

De geboorte van Maria is een feest en dat mogen wij in dankbaarheid vieren.
Zij is degene bij wie wij als gelovigen ons thuis voelen, haar medewerking stelt haar tot voorbeeld en moederlijke zorg geeft ons vertrouwen.
Naar de verschillende plaatsen waar zij verschenen is of waar zij heel bijzonder wordt vereert, gaan miljoenen heen om er iets te proeven van dat hemelse moederschap, om kracht en sterkte te vragen.
Zo kunnen wij ook in het leven van alle dag haar navolgen als de dienstmaagd des Heren.
        
En wij, beste mensen, hebben haar hulp heel hard nodig, zeker in een tijd waarin gelovig zijn steeds meer onder druk komt te staan.

"Weest niet bevreesd”, zei de engel tot Maria.

Laten wij Maria als voorbeeld nemen:
Heel bijzonder als ons leven getekend wordt door tegenslagen en verdriet, dan mogen wij gaan tot Maria, die haar weg is gegaan met haar Zoon naar Golgota.
Wanneer zij het dode lichaam van Jezus in haar armen neemt, blijft zij trouw aan haar ja-woord.
Maar zij is ook een voorbeeld wanneer vreugde ons deel mag zijn en wij anderen mogen troosten en bijstaan.
Dan mogen wij gaan tot Maria die zich bevindt onder de apostelen, wachtend op de Helper, de H. Geest, vlak voor Pinksteren.
Laten wij met vreugde deze grote dag vieren, want uit Maria is opgegaan de Zon der gerechtigheid, Christus onze God.
Laten wij altijd haar voorspraak inroepen bij goede en slechte dagen, want zij is ons leven, onze vreugde en onze hoop, zoals wij dit vroeger, op zondag, na elke H.Mis zongen:
 
Salve, Regina, Mater misericordiae, vita, dulcedo, et spes nostra, salve.
ad te clamamus exsules filii Evae, ad te suspiramus, gementes et flentes
in hac lacrimarum valle.
Wees gegroet, koningin, moeder van barmhartigheid; ons leven, onze vreugde en onze hoop, wees gegroet.
Tot u roepen wij, ballingen, kinderen van Eva; tot u smeken wij, zuchtend en wenend
in dit dal van tranen.
Amen.

 

 

« Naar het Nieuws-overzicht
'De Aarde is vol barmhartigheid,
omdat het vol ellende en pijn is.

Maar in het Hemelrijk
is geen barmhartigheid,
want daar is geen pijn.'

~Augustinus~

Stuur uw eigen citaat in via onze Contact-Link